نوشتار تعریف:شناسایی مشتریان (Know your Customer (KYC)): تفاوت بین نسخه‌ها

(صفحه‌ای تازه حاوی « <div id="DiagramDivBase" data-ChartDimaId = "1695" style="display:none;border: solid 1px black; width:100%; height:600px"></div> {{عنو...» ایجاد کرد)
 
 
(۴ نسخه‌ٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشده)
سطر ۱: سطر ۱:
  <div id="DiagramDivBase" data-ChartDimaId = "1695" style="display:none;border: solid 1px black; width:100%; height:600px"></div>
+
  <div id="DiagramDivBase" data-chartdimaid="1695" style="display:none;border: solid 1px black; width:100%; height:600px"></div>
{{عنوان نوشتار تعریف|image=WikiMabnaa-icom.png|style=|title=تعریف نهایی}}
+
{{عنوان نوشتار تعریف|image=WikiMabnaa-icom.png|style=|title=تعریف}}'''شناسایی مشتری شامل خط‌مشی‌ها و سیاست‌های مشخص و مؤثری است که برای حفظ ایمنی و سلامت بانک‌ها، و اطمینان‌بخشی به نظام بانکی ضروری است. این خط مشی‌ها و سیاست‌ها فراتر از افتتاح حساب و حفظ سوابق بوده و شامل یک برنامه چند مرحله‌ای برای تعیین هویت مشتریان است؛ به گونه‌ای که در موارد پرریسک‌تر، تشدید مقررات شناسایی مشتریان؛ و درخصوص فعالیت‌های مشکوک، اعمال نظارت فعال دنبال می‌شود. بنابراین رویه‌های موثر شناسایی مشتریان، نقشی کلیدی در مدیریت ریسک بانکی و مبارزه با پولشویی و تأمین‌ مالی تروریسم دارد.''' {{عنوان|title=متون منتخب از منابع غیر‌فارسی|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}<span lang="en" dir="rtl">'''English Definition 1:''' Sound KYC policies and procedures not only contribute to a bank’s overall safety and soundness, they also protect the integrity of the banking system by reducing the likelihood of banks becoming vehicles for money laundering, terrorist financing and other unlawful activities.</span>
{{عنوان|title=متون منتخب از منابع غیر‌فارسی|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}
+
 
 +
<span lang="en" dir="rtl">'''English Definition 2:''' The 'Know Your Customer' Policy, commonly referred to as 'KYC', is a mandatory framework for all banks and other financial institutions used for customer identification process. To comply with international regulations against money laundering and terrorist financing, reinforced Know Your Customer procedures need to be implemented in the first stage of any business relationship when enrolling a new customer;</span>
 +
 
 +
<span lang="en" dir="rtl">'''English Definition 3:''' Know Your Customer (KYC) is a process for businesses to verify the identity of clients. This is typically done at two stages while onboarding of a new customer and on a recurring basis for existing customers. The objective is have a robust KYC process in place to mitigate risks pertaining to money laundering activities.</span>
  
 
#
 
#
 
{{عنوان|title=ترجمه متون منتخب از منابع غیر‌فارسی|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}
 
{{عنوان|title=ترجمه متون منتخب از منابع غیر‌فارسی|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}
  
#
+
#'''منبع اول:''' سیاست‌ها و رویه‌های مناسب شناسایی مشتریان نه تنها به ایمنی و سلامت کلی بانک‌ها کمک می‌کنند، بلکه یکپارچگی نظام بانکی را نیز با کاهش احتمال تبدیل بانک به ابزاری برای پولشویی، تأمین‌مالی تروریسم و سایر فعالیت‌های غیرقانونی حفظ می‌کنند.
{{عنوان|title=آدرس منابع غیر‌فارسی|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}
+
#'''منبع دوم:''' سیاست شناسایی مشتریان، به طور معمول مشتمل بر یک چارچوب الزامی برای تمامی بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی است که در فرآیند شناسایی مشتری از آن استفاده می‌شود. برای انطباق با مقررات بین‌المللی جهت مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، تقویت رویه‌های شناسایی مشتریان باید در اولین گام از روابط کسب و کار و هنگام ثبت‌ مشتری جدید به اجرا درآید.
 +
#'''منبع سوم:''' شناسایی مشتریان، به‌عنوان فرآیندی از کسب‌و‌کار در شناخت هویت مشتریان محسوب می‌شود. این فرآیند معمولاً در دو مرحله، هنگام جذب مشتریان جدید و انجام مکرر آن برای مشتریان موجود، به اجرا در می‌آید. هدف از این کار، داشتن یک فرآیند مستحکم شناسایی مشتری برای کاهش ریسک‌های مرتبط با فعالیت‌های پولشویی است.
 +
{{عنوان|title=آدرس منابع غیر‌فارسی|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}<span lang="en" dir="rtl">'''Reference Address 1:''' Basel Committee on Banking Supervision (2004), Consolidated KYC Risk Management, BIS</span>.
 +
 
 +
<span lang="en" dir="rtl">'''Reference Address 2:''' <nowiki>https://www.gemalto.com/financial/issuance/id-verification/know-your-customer</nowiki></span>
 +
 
 +
<span lang="en" dir="rtl">'''Reference Address 3:''' <nowiki>https://home.kpmg/in/en/home/services/advisory/management-consulting/robotic-process-automation/know-your-customer-kyc.html</nowiki></span>
  
 
#
 
#
 
{{عنوان|title=متون منتخب از منابع فارسی|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}
 
{{عنوان|title=متون منتخب از منابع فارسی|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}
  
#
+
#'''تعریف فارسی اول:''' موضوع شناسایی مشتری دارای بیشترین ارتباط با مقوله مبارزه با پولشـویی اسـت. مقوله‌ای که در حقیقت، زمینه اصلی فعالیت گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را تشکیل می‌دهد. خط‌مشی‌هـا و رویه‌های موثر شناسایی مشتری، عواملی مهم برای حفظ ایمنی و سلامت بانـک‌هـا و نیز قابلیت اعتماد به نظـام‌هـای بـانکی بـه حسـاب مـی‌آینـد. باید به رویه‌های موثر شناسایی مشتری به عنوان عامل مهمی در مدیریت کارآمد ریسک‌های بانکی نگریسته شود. تـدابیر حفاظتی شناسایی مشتری چیزی بیش از افتتاح ساده حساب و حفظ سوابق بوده؛ مستلزم تدوین یک خط‌مشی پذیرش مشتری و یک برنامه چند مرحله‌ای برای تعیین هویت مشتریان از سوی بانـک‌هـا است. به گونه‌ای که در مورد حساب‌های پرریسک‌تر، تشدید مقررات شناسایی مشتریان و درخصوص فعالیت‌های مشکوک، اعمال نظارتی فعال بر روی حساب‌ها را شامل شوند.
 +
#'''تعریف فارسی دوم:''' به طور کلی KYC کوتاه شده‌ی عبارت Know Your customer، به معنی «مشتری‌ات را بشناس» است. در این روش یک نهاد دارای تراکنش‌های مالی با دریافت یک سری اطلاعات از مشتری، خود را نسبت به مشکلات قانونی کاربر و پیگیری‌های احتمالی بیمه می‌کند.
 
{{عنوان|title=آدرس منابع فارسی|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}
 
{{عنوان|title=آدرس منابع فارسی|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}
  
#
+
* '''۱. آدرس منبع فارسی اول:''' بانک مرکزی (۱۳۸۴)، «شناسایی کافی مشتری از سوی بانک‌ها؛ از انتشارات کمیته نظارت بر بانکداری بال مستقر در بانک تسویه بین‌المللی (اکتبر ۲۰۰۱)»، ترجمه: عبدالمهدی ارجمندنژاد، مدیریت كل نظارت بر بانك‌ها و مؤسسات اعتباری اداره مطالعات و مقررات بانكی بانک مرکزی
{{عنوان|title=الگوی نوشتار تعریف|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}این متن یک نوشتار تعریف است.{{عنوان|title=رده|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}
+
* ۲'''. آدرس منبع فارسی دوم:''' دانشنامه ارز دیجیتال، به نظر از منابع موثق‌تری استفاده شود بهتر است <nowiki>https://arzdigital.com/wiki/</nowiki>
 +
{{عنوان|title=الگوی نوشتار تعریف|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}
 +
این متن یک نوشتار تعریف است.
 +
{{عنوان|title=رده|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}

نسخهٔ کنونی تا ‏۳ دسامبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۹:۰۳

تعریف

شناسایی مشتری شامل خط‌مشی‌ها و سیاست‌های مشخص و مؤثری است که برای حفظ ایمنی و سلامت بانک‌ها، و اطمینان‌بخشی به نظام بانکی ضروری است. این خط مشی‌ها و سیاست‌ها فراتر از افتتاح حساب و حفظ سوابق بوده و شامل یک برنامه چند مرحله‌ای برای تعیین هویت مشتریان است؛ به گونه‌ای که در موارد پرریسک‌تر، تشدید مقررات شناسایی مشتریان؛ و درخصوص فعالیت‌های مشکوک، اعمال نظارت فعال دنبال می‌شود. بنابراین رویه‌های موثر شناسایی مشتریان، نقشی کلیدی در مدیریت ریسک بانکی و مبارزه با پولشویی و تأمین‌ مالی تروریسم دارد.

متون منتخب از منابع غیر‌فارسی

English Definition 1: Sound KYC policies and procedures not only contribute to a bank’s overall safety and soundness, they also protect the integrity of the banking system by reducing the likelihood of banks becoming vehicles for money laundering, terrorist financing and other unlawful activities.

English Definition 2: The 'Know Your Customer' Policy, commonly referred to as 'KYC', is a mandatory framework for all banks and other financial institutions used for customer identification process. To comply with international regulations against money laundering and terrorist financing, reinforced Know Your Customer procedures need to be implemented in the first stage of any business relationship when enrolling a new customer;

English Definition 3: Know Your Customer (KYC) is a process for businesses to verify the identity of clients. This is typically done at two stages while onboarding of a new customer and on a recurring basis for existing customers. The objective is have a robust KYC process in place to mitigate risks pertaining to money laundering activities.

ترجمه متون منتخب از منابع غیر‌فارسی

  1. منبع اول: سیاست‌ها و رویه‌های مناسب شناسایی مشتریان نه تنها به ایمنی و سلامت کلی بانک‌ها کمک می‌کنند، بلکه یکپارچگی نظام بانکی را نیز با کاهش احتمال تبدیل بانک به ابزاری برای پولشویی، تأمین‌مالی تروریسم و سایر فعالیت‌های غیرقانونی حفظ می‌کنند.
  2. منبع دوم: سیاست شناسایی مشتریان، به طور معمول مشتمل بر یک چارچوب الزامی برای تمامی بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی است که در فرآیند شناسایی مشتری از آن استفاده می‌شود. برای انطباق با مقررات بین‌المللی جهت مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، تقویت رویه‌های شناسایی مشتریان باید در اولین گام از روابط کسب و کار و هنگام ثبت‌ مشتری جدید به اجرا درآید.
  3. منبع سوم: شناسایی مشتریان، به‌عنوان فرآیندی از کسب‌و‌کار در شناخت هویت مشتریان محسوب می‌شود. این فرآیند معمولاً در دو مرحله، هنگام جذب مشتریان جدید و انجام مکرر آن برای مشتریان موجود، به اجرا در می‌آید. هدف از این کار، داشتن یک فرآیند مستحکم شناسایی مشتری برای کاهش ریسک‌های مرتبط با فعالیت‌های پولشویی است.

آدرس منابع غیر‌فارسی

Reference Address 1: Basel Committee on Banking Supervision (2004), Consolidated KYC Risk Management, BIS.

Reference Address 2: https://www.gemalto.com/financial/issuance/id-verification/know-your-customer

Reference Address 3: https://home.kpmg/in/en/home/services/advisory/management-consulting/robotic-process-automation/know-your-customer-kyc.html

متون منتخب از منابع فارسی

  1. تعریف فارسی اول: موضوع شناسایی مشتری دارای بیشترین ارتباط با مقوله مبارزه با پولشـویی اسـت. مقوله‌ای که در حقیقت، زمینه اصلی فعالیت گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را تشکیل می‌دهد. خط‌مشی‌هـا و رویه‌های موثر شناسایی مشتری، عواملی مهم برای حفظ ایمنی و سلامت بانـک‌هـا و نیز قابلیت اعتماد به نظـام‌هـای بـانکی بـه حسـاب مـی‌آینـد. باید به رویه‌های موثر شناسایی مشتری به عنوان عامل مهمی در مدیریت کارآمد ریسک‌های بانکی نگریسته شود. تـدابیر حفاظتی شناسایی مشتری چیزی بیش از افتتاح ساده حساب و حفظ سوابق بوده؛ مستلزم تدوین یک خط‌مشی پذیرش مشتری و یک برنامه چند مرحله‌ای برای تعیین هویت مشتریان از سوی بانـک‌هـا است. به گونه‌ای که در مورد حساب‌های پرریسک‌تر، تشدید مقررات شناسایی مشتریان و درخصوص فعالیت‌های مشکوک، اعمال نظارتی فعال بر روی حساب‌ها را شامل شوند.
  2. تعریف فارسی دوم: به طور کلی KYC کوتاه شده‌ی عبارت Know Your customer، به معنی «مشتری‌ات را بشناس» است. در این روش یک نهاد دارای تراکنش‌های مالی با دریافت یک سری اطلاعات از مشتری، خود را نسبت به مشکلات قانونی کاربر و پیگیری‌های احتمالی بیمه می‌کند.

آدرس منابع فارسی

  • ۱. آدرس منبع فارسی اول: بانک مرکزی (۱۳۸۴)، «شناسایی کافی مشتری از سوی بانک‌ها؛ از انتشارات کمیته نظارت بر بانکداری بال مستقر در بانک تسویه بین‌المللی (اکتبر ۲۰۰۱)»، ترجمه: عبدالمهدی ارجمندنژاد، مدیریت كل نظارت بر بانك‌ها و مؤسسات اعتباری اداره مطالعات و مقررات بانكی بانک مرکزی
  • ۲. آدرس منبع فارسی دوم: دانشنامه ارز دیجیتال، به نظر از منابع موثق‌تری استفاده شود بهتر است https://arzdigital.com/wiki/

الگوی نوشتار تعریف

این متن یک نوشتار تعریف است.

رده