نوشتار تعریف:بیع معدوم (Bayʻ Al Ma’dum): تفاوت بین نسخه‌ها

 
(۲ نسخهٔ میانیِ همین کاربر نمایش داده نشده است)
سطر ۱۶: سطر ۱۶:
 
{{عنوان|title=متون منتخب از منابع فارسی|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}
 
{{عنوان|title=متون منتخب از منابع فارسی|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}
  
#'''تعریف فارسی اول:''' بیع معدوم، فروش مالی که هنگام عقد وجود ندارد، در فقه اسلامی باطل شمرده شده است. همچنین بیع مضامین، بیع ملاقیح و بیع لؤلؤ در صدف از مصادیق بیع معدوم و، به استناد فقدان موضوع برای عقد و مجهول بودن مبیع، باطل قلمداد شده است. ابن قیّم و استادش، ابن تیمیّه، بیع معدوم را در صورتی که مبیع در آینده عادتاً قابل تحقّق باشد، صحیح می دانند.به نظر آنان، در فرض مذکور غرر، که مستند بطلان شمرده شده، وجود ندارد و دلیلی خاص هم بر بطلان آن نیست؛ هم چنانکه، بیع معدوم در برخی موارد، از جمله فروش میوه پس از بدو صلاح، تجویز شده است. این نظریه با بسیاری از عقودی که امروزه متداول است، مانند فروش مصنوعات پیش از ساخت آن‌ها، سازگاری دارد. البته شاید بتوان نظر اول را منحصر به بیع شخصی دانست و بیع کلی را خارج از شمول آن به شمار آورد.  
+
#'''تعریف فارسی اول:''' بیع معدوم، فروش مالی که هنگام عقد وجود ندارد، در فقه اسلامی باطل شمرده شده است. همچنین بیع مضامین، بیع ملاقیح و بیع لؤلؤ در صدف از مصادیق بیع معدوم و، به استناد فقدان موضوع برای عقد و مجهول بودن مبیع، باطل قلمداد شده است. ابن قیّم و استادش، ابن تیمیّه، بیع معدوم را در صورتی که مبیع در آینده عادتاً قابل تحقّق باشد، صحیح می دانند.به نظر آنان، در فرض مذکور غرر، که مستند بطلان شمرده شده، وجود ندارد و دلیلی خاص هم بر بطلان آن نیست؛ هم چنانکه، بیع معدوم در برخی موارد، از جمله فروش میوه پس از بدو صلاح، تجویز شده است. این نظریه با بسیاری از عقودی که امروزه متداول است، مانند فروش مصنوعات پیش از ساخت آن‌ها، سازگاری دارد. البته شاید بتوان نظر اول را منحصر به بیع شخصی دانست و بیع کلی را خارج از شمول آن به شمار آورد.
 
{{عنوان|title=آدرس منابع فارسی|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}۱'''. آدرس منبع فارسی اول:''' بنیاد دائرة‌المعارف اسلامی. (۱۳۷۹). دانشنامه جهان اسلام، جلد ۵،‌ص. ۲۳۷. تهران: بنیاد دائرة‌المعارف اسلامی.{{عنوان|title=الگوی نوشتار تعریف|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}
 
{{عنوان|title=آدرس منابع فارسی|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}۱'''. آدرس منبع فارسی اول:''' بنیاد دائرة‌المعارف اسلامی. (۱۳۷۹). دانشنامه جهان اسلام، جلد ۵،‌ص. ۲۳۷. تهران: بنیاد دائرة‌المعارف اسلامی.{{عنوان|title=الگوی نوشتار تعریف|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}
 
این متن یک نوشتار تعریف است.
 
این متن یک نوشتار تعریف است.
 
{{عنوان|title=رده|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}
 
{{عنوان|title=رده|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ اوت ۲۰۱۹، ساعت ۱۴:۱۰

تعریف

بیع معدوم یکی از انواع عقد بیع بوده و قراردادی است که در آن فروش مال در هنگام بستن قرارداد موجود نباشد و طبق قواعد فقه اسلامی باطل شمرده شده است.

متون منتخب از منابع غیر‌فارسی

English Definition 1: bai‘ al-ma‘dum, Sale of non-available goods.This type of contract is not valid in the Islamic commercial law.

English Definition 2: Bai Al Ma’Dum : Sale without Asset). The sale of something whose existence is doubtful is also invalid.

ترجمه متون منتخب از منابع غیر‌فارسی

  1. منبع اول: بیع معدوم، فروش کالایی است که در دسترس نباشد. این نوع قرارداد در قانون تجارت اسلامی معتبر نمی‌باشد.
  2. منبع دوم: بیع معدوم، فروش بدون وجود هرگونه دارایی است. فروش چیزی که وجودش مشکوک و یا نامعتبر است.

آدرس منابع غیر‌فارسی

Reference Address 1: Akram Khan , Muhammad.(2003). Islamic economics and finance: A Glossary. London: Routledge , Taylor & Francis Group.

Reference Address 2: Islamic Bankers Resource Centre, Glossary of Islamic Banking Terms,from link: https://islamicbankers.me/islamic-banking-islamic-contracts/islamic-banking-contracts-and-concepts/glossary-of-terms/.

متون منتخب از منابع فارسی

  1. تعریف فارسی اول: بیع معدوم، فروش مالی که هنگام عقد وجود ندارد، در فقه اسلامی باطل شمرده شده است. همچنین بیع مضامین، بیع ملاقیح و بیع لؤلؤ در صدف از مصادیق بیع معدوم و، به استناد فقدان موضوع برای عقد و مجهول بودن مبیع، باطل قلمداد شده است. ابن قیّم و استادش، ابن تیمیّه، بیع معدوم را در صورتی که مبیع در آینده عادتاً قابل تحقّق باشد، صحیح می دانند.به نظر آنان، در فرض مذکور غرر، که مستند بطلان شمرده شده، وجود ندارد و دلیلی خاص هم بر بطلان آن نیست؛ هم چنانکه، بیع معدوم در برخی موارد، از جمله فروش میوه پس از بدو صلاح، تجویز شده است. این نظریه با بسیاری از عقودی که امروزه متداول است، مانند فروش مصنوعات پیش از ساخت آن‌ها، سازگاری دارد. البته شاید بتوان نظر اول را منحصر به بیع شخصی دانست و بیع کلی را خارج از شمول آن به شمار آورد.

آدرس منابع فارسی

۱. آدرس منبع فارسی اول: بنیاد دائرة‌المعارف اسلامی. (۱۳۷۹). دانشنامه جهان اسلام، جلد ۵،‌ص. ۲۳۷. تهران: بنیاد دائرة‌المعارف اسلامی.

الگوی نوشتار تعریف

این متن یک نوشتار تعریف است.

رده