نوشتار محتوا:آمریکن اکسپرس (American Express): تفاوت بین نسخه‌ها

 
سطر ۴: سطر ۴:
 
'''والد:''' کارت اعتباری         
 
'''والد:''' کارت اعتباری         
  
'''بعد:''' شبکه
+
'''بعد:''' نوع
  
 
'''فرزند:''' آمکس پلاتینیوم، کارت طلایی آمکس، کارت آبی آمکس
 
'''فرزند:''' آمکس پلاتینیوم، کارت طلایی آمکس، کارت آبی آمکس

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۱ اکتبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۹:۱۰

مفهوم: امریکن اکسپرس

والد: کارت اعتباری

بعد: نوع

فرزند: آمکس پلاتینیوم، کارت طلایی آمکس، کارت آبی آمکس


لید

کارت اعتباری امریکن اکسپرس یک کارت پرداخت الکترونیک است که توسط شرکت امریکن اکسپرس ارائه شده است. امریکن اکسپرس یک شرکت تجاری معروف در صنعت خدمات مالی است که کارت‌ پیش‌پرداخت، کارت شارژ و کارت‌ اعتباری صادر می‌کند. کارت‌های این شرکت Amex نیز نامیده می‌شوند و برای افراد، شرکت‌های کوچک و مشتریان شرکت‌های بزرگ در ایالات متحده و سراسر جهان در دسترس هستند. امریکن اکسپرس یکی از شرکای سیستم‌های کیف پول موبایل گوگل و اپل است (به ترتیب Google Pay و Apple Pay)، به این معنی که صاحبان کارت‌های آمریکن اکسپرس می‌توانند از کارت خود برای پرداخت در مؤسساتی که پرداخت NFC در آنها پذیرفته شده است، استفاده کنند.

تعریف به حد

کارت اعتباری امریکن اکسپرس یکی از انواع کارت‌های اعتباری است که با مستر و ویزا متفاوت است.

وجوه افتراق یا شقوق مختلف

ویزا، مسترکارت و امریکن اکسپرس هر سه شبکه‌های پرداخت هستند. شبکه‌های جهانی که همه چیزهایی که با آن‌ها همراه است (مانند انتقال داده ها و اجازه حرکت پول) را کنترل می‌کنند.

ویزا و مسترکارت کارت‌های اعتباری صادر نمی‌کنند و فقط اطمینان حاصل می‌کنند که شبکه‌های کارت به خوبی نگهداری می‌شوند تا مصرف‌کنندگان بتوانند با هم هماهنگ شوند. برای دریافت کارت اعتباری ویزا با مسترکارت، باید از طریق یک بانک یا سایر مؤسسات مالی و یا حتی در بعضی موارد مؤسسات غیر مالی اقدام شود.

در واقع ویزا و امریکن اکسپرس کارهای مختلفی انجام می‌دهند. ویزا تنها یک سیستم پردازش پرداخت است و کارت‌ها را مستقیماً به مصرف‌کننده نمی‌دهد اما به مؤسسات مالی اجازه می‌دهد کارت‌های خود را با برند ویزا بفروشند و از این کارت‌ها در سیستم پردازش پرداخت ویزا استفاده کنند. امریکن اکسپرس نیز یک سیستم پرداخت است، اما کارت های خود را مستقیماً برای مصرف‌کننده نیز صادر می‌کند. در بیشتر موارد افراد و شرکت‌ها باید به طور مستقیم از امریکن اکسپرس، کارت اعتباری درخواست کنند اما بانک‌ها هم کارت‌های این شرکت را صادر می‌کنند، مانند تعداد انگشت شماری از بانک‌ها که در سنگاپور کارت اعتباری American Express را صادر می کنند.

به رغم شباهت‌های کارت‌های اعتباری، آن‌ها چندین زمینه کلیدی متفاوتند. تفاوت‌هایی در چهار مورد زیر وجود دارد که سهم بسزایی در فروش و سهم بازار امریکن اکسپرس داشته است.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین چهار شبکه «پذیرش» است، یعنی تعداد بازرگانانی که امکان انجام معاملات در یک شبکه خاص را فراهم می‌کنند. گرچه اکثر خرده فروشان عمده همه چهار کارت را قبول می‌كنند، اما استثنا در مواردی است که یک فروشنده دارای یک قرارداد خاص با یک کارت خاص باشد، مانند قرارداد Costco با امریکن اکسپرس که اتمام این همکاری منجر به کاهش شدید حجم خرید کارت‌های امریکن اکسپرس شد. این فروشگاه در حال حاضر با ویزا قرارداد دارد. همچنین بزرگترین تفاوت بین چهار شبکه برای بازرگانان و خرده فروشان، «هزینه» است. هر بار که یک مشتری از یک کارت اعتباری برای خرید استفاده می‌کند، فروشنده برای پرداخت مبلغ کارت اعتباری، یک هزینه اندک را از طریق شبکه کارت اعتباری می‌پردازد. هزینه پردازش شبکه متفاوت است و می‌تواند یک عامل اصلی برای پذیرش کارت باشد. در حالی که امریکن اکسپرس ٪۲/۵ تا ٪۳/۵ می پردازد، مسترکارت معمولاً بین ٪۱/۵۵ و ٪۲/۶ در هر تراکنش هزینه می‌کند، ویزا با ٪۱/۴۳ تا ٪۲/۴ و دیسکاور با ٪۲/۵ تا ٪۳/۵ شارژ می‌شود.

تفاوت دیگر در متولی صادرکننده کارت است، در حالیکه امریکن اکسپرس مستقیماً برای مشتری کارت صادر می‌کند، ویزا و مسترکارت معمولاً کارت‌های خود را مستقیماً به مشتری ارائه نمی‌دهند، به این معنی که اکثر کارت‌های کسب و کار با آرم ویزا یا مسترکارت توسط یک بانک خارجی مانند Chase یا Bank of America صادر می‌شوند.

آخرین تفاوت اصلی بین شبکه‌های کارت اعتباری بسته‌های مزایای اضافی ارائه شده به صاحبان کارت‌های شبکه است. در حالی که برخی از این مزایا، مانند بیمه اجاره خودرو، در بسیاری از شبکه‌ها رایج هستند، بعضی دیگر از این مزایا می‌توانند منحصر به فرد باشند. مزایای کارت‌های پلاتینیوم امریکن اکسپرس بسیار منحصر به فرد است.

به رغم شباهت‌های کارت‌های اعتباری، چهار شبکه کارت اعتباری مذکور، دارای ویژگی‌های خاص و محدودیت‌هایی هستند که ممکن است یک عامل حیاتی در روند تصمیم‌گیری در زمان تصمیم‌گیری برای انتخاب کارت جدید باشد. کارت‌های اعتباری امریکن اکسپرس برای صاحبان کارت‌ها و بازرگانان نسبت به ویزا یا مسترکارت گران‌تر هستند، به این دلیل که هزینه ریسک اعتباری آن‌ها بالاتر است. اگر شبکه کارت بتواند حساب‌های مربوط به صاحبان کارت‌ها و بازرگانان را داشته باشد، می‌تواند مستقیماً بدهی و اعتبارات را در حساب‌های مربوطه خود انجام دهد و ریسک اعتباری را بسیار بهتر مدیریت کند. اما در عمل، شبکه کارت، شرایط بانکی را ندارد و نمی‌تواند خدمات مدیریت حساب را ارائه کند.

امریکن کارت بر اساس مدل سه گوشه است که شامل سه بازیکن اصلی می‌شود: دارنده کارت، بازرگان و یک نهاد سوم. در این مدل، صادر کننده (که ارتباط با مالک کارت را مدیریت می‌کند) و خریدار (که ارتباط برقرار کردن با تاجر را مدیریت می‌کند) موجودیت‌های یکسانی دارند.

اما مدلی که اکثریت قریب به اتفاق سیستم‌های پرداخت در جهان از آن استفاده می‌کنند، مدل چهار گوشه است که مدل چهار جانبه پرداخت نیز نامیده می‌شود.

فهرست مطالب

تاریخچه شرکت امریکن اکسپرس[ویرایش | ویرایش مبدأ]

شرکت آمریکایی اکسپرس، در سال ۱۸۵۰ به عنوان یک شرکت پست الکترونیکی در بوفالو نیویورک آغاز به کار کرد. این شرکت به عنوان یک شرکت سهامی مشترک با ادغام شرکت‌های اکسپرس متعلق به هنری ولز[۱]، ویلیام جی فارگو[۲] و جان وارن باترفیلد[۳] تاسیس شد. امریکن اکسپرس ابتدا دفتر خود را در یک ساختمان در تقاطع خیابان جی و خیابان هادسون تأسیس کرد که بعدها بخش تربیکایِ منهتن نامیده شد. سپس در سال ۱۸۷۴، دفتر مرکزی خود را به برادوی ۶۵ منتقل کرد که در آن به بخش مالی ناحیه منهتن تبدیل شد. این شرکت تا سال ۱۹۰۳، حدود ۲۸ میلیون دلار دارایی داشت و تنها در بانک ملی شهر نیویورک بود.

در اوایل سال ۱۹۴۶ مدیران امریکن اکسپرس در مورد امکان راه‌اندازی یک کارت اعتباری مسافرتی بحث و گفتگو کردند، اما تا زمانی که دینر کلاب در ماه مارس سال ۱۹۵۰ چنین کارتی را راه‌اندازی نکرده بود، امریکن اکسپرس این امکان را به طور جدی در نظر نگرفت. در سال ۱۹۵۸، امریکن اکسپرس اولین کارت شارژ خود را صادر کرد که در پایان هر ماه پرداخت می‌شد. در سال ۱۹۶۶، کارت طلایی را معرفی کرد و در سال ۱۹۸۴، کارت پلاتینیوم را راه‌اندازی کرد که به وضوح بخش‌های مختلف بازار را در داخل کسب و کار خود تعریف می‌کرد و در سراسر مجموعه گسترده‌ای از صنایع گسترش یافت. کارت پلاتینیوم فقط با دعوت‌نامه و به مشتریان دارای حداقل دو سال سابقه، با سابقه پرداخت عالی و هزینه‌های قابل توجه ارائه شد و هزینه سالانه ۲۵۰ دلار داشت (در حال حاضر ۵۵۰ دلار است). در سال ۱۹۸۷، آمریکن اکسپرس، کارت اپتیما را معرفی کرد که اولین کارت اعتباری این شرکت بود که در پایان ماه کامل به طور کامل پرداخت نمی‌شد.

در اوایل قرن بیست و یکم، شرکت آمریکن اکسپرس در بیش از ۴۰ کشور جهان فعالیت داشت. این شرکت همچنین دارای بخش انتشاراتی بود که مجلات مانند Travel & Leisure و Food & Wine را تولید می‌کرد که در سال ۲۰۱۳ به شرکت ime Inc فروخته شد.

خدمات اعتباری امریکن اکسپرس کارت[ویرایش | ویرایش مبدأ]

کمپانی امریکن اکسپرس پیشرو در زمینه صدور کارت‌های اعتباری شخصی، کسب و کارهای کوچک و کارت‌های اعتباری شرکتی است. ارائه خدمات مسافرتی این کمپانی شامل چک‌های مسافرتی، کارت‌های اعتباری، خدمات برنامه‌ریزی مسافرتی شرکتی و شخصی، بسته‌های تور و آژانس‌های رزرو هتل و اجاره اتومبیل می‌باشد.

این شرکت همچنین وام‌های اعتباری و خدمات پردازش شبکه را ارائه می‌دهد که طیف گسترده‌ای از رقبا را در این صنعت در بر می‌گیرد. این شرکت همانند وام‌دهندگان سنتی، توانایی صدور محصولات اعتباری را فراهم می‌کند که در قالب کارت‌های پرداخت و کارت‌های اعتباری ارائه می‌شود. همچنین دارای شبکه پردازش خاص خود است که با مسترکارت و ویزا همکاری می‌کند. رقیب دیگر قابل مقایسه آن، شرکت خدمات مالی دیسکاور است که یک شرکت خدمات مالی تجارت است که هم وام‌های اعتباری و هم شبکه خدمات پردازش، ارائه می‌دهد. امریکن اکسپرس با استفاده از قابلیت‌های چند محصولی، هم درآمد حاصل از سود و هم درآمد حاصل از خدمات پردازش پردازش شبکه را دارد.

این شرکت همچنین یک صنعت پیشرو در ارائه کارت های شارژ با اعتبار ماهانه است که پایان هر ماه باید پرداخت شود و کارت‌های اعتباری، کارت‌های بدهی و کارت‌های پیش پرداخت‌شده متعددی را به انواع مشتریان اعم از مشتریان خرد و مشتریان تجاری ارائه می‌دهد. کارت‌های اعتباری پیش پرداخت را می‌توان به عنوان کارت‌های هدیه و یا کارت‌های پرداخت قابل استفاده مجدد و با اهداف خاص استفاده کرد. کارت‌های شارژ و کارت‌های اعتباری امریکن اکسپرس از رویه‌های استاندارد پیروی می‌کنند و با مزایای مختلف در قالب امتیازات پاداش و مزایای سفر (حق بیمه مسافرت) همراه است.

امریکن اکسپرس بسیاری از کارت‌های خود را مستقیماً به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهد، اما این شرکت با سایر مؤسسات مالی نیز مشارکت می‌کند. به عنوان مثال، در ایالات متحده آمریکا، Bank of America برخی کارت‌های امریکن اکسپرس را صادر می‌کند و Banco Santander، کارت‌های امریکن اکسپرس را در مکزیک ارائه می‌دهد. امریکن اکسپرس همچنین با شرکت‌های دیگر برای تشویق مصرف‌کنندگان برای درخواست کارت‌های اعتباری، مشارکت می‌کند. یک نمونه مشارکت با دلتا ایرلاین است.

انواع کارت‌های اعتباری[ویرایش | ویرایش مبدأ]

بطور کلی کارت‌های صادر شده این شرکت را می‌توان در سه گروه شخصی، شرکتی و کسب و کار طبقه‌بندی کرد. کارت‌های شخصی شامل ۱۷ نوع کارت، کارت‌های شرکتی شامل ۵ نوع کارت و کارت‌های کسب و کار شامل سه نوع کارت می‌باشد.

این شرکت کارت‌های خود را در رنگ‌ها و نام‌های مختلف عرضه می‌کند که عبارتند از سبز، طلایی، پلاتین، سیاه، آبی، سفید، قرمز، پرنده آبی، پلامو ، مریل آکولاد.

مهم‌ترین کارت‌های این شرکت کارت پلاتینیوم، کارت طلایی و کارت آبی است.

امکس پلاتینیوم[ویرایش | ویرایش مبدأ]

کارت پلاتینیوم برای مشتریان خاص صادر می‌شود و درکنار هزینه سالیانه ۵۵۰ دلار، مزایای بسیاری دارد.

کارت طلایی امکس[ویرایش | ویرایش مبدأ]

هزینه‌های سالانه کارت طلایی از ۲۵۰ دلار شروع می‌شود. کارت طلایی به تازگی به عنوان یک کارت اعتباری برای ساکنین انگلیس تبدیل شده است، اما در ایالات متحده کارت شارژ باقی مانده است.

کارت آبی امکس[ویرایش | ویرایش مبدأ]

این کارت بدون هزینه سالانه است و پس از خرج کردن ۱۰۰۰ دلاری در سه ماه اول، ۱۵۰ دلار به مشتری جایزه می‌دهد. همچنین داری مزایای زیر است:

بازگشت ٪۳ از مبلغ خرید از سوپرمارکت‌های آمریکا تا ۶۰۰۰ دلار در سال و سپس ٪۱.

بازگشت ٪۲ از مبلغ خرید از پمپ بنزین‌های ایالات متحده و بازگشت ٪۱ از مبلغ خریدهای دیگر.

APR پایین مقرون به صرفه دارد. ٪۰ برای ۱۵ ماه و سپس نرخ متغیر می‌شود. در حال حاضر ٪۱۵/۲۴ تا ٪۲۶/۲۴ است.

کارت‌های امریکن اکسپرس صادر شده در ایالات متحده، هزینه‌ای بین صفر دلار (برای کارت‌های آبی و بسیاری دیگر از کارت‌های مصرف کننده و کسب و کار مانند ZYNC) تا ۵۵۰ دلار هزینه سالیانه (برای کارت پلاتینیوم) وجود دارد. هزینه‌های کارت طلایی سالانه از ۲۵۰ دلار شروع می‌شود. کارت سبز سال اول هزینه‌ای ندارد و رایگان است اما پس از آن هزینه سالانه آن از ۹۵ دلار شروع می‌شود.

امریکن اکسپرس چندین کارت اعتباری با مشارکت تجاری دارد که بیشتر آنها به یکی از سه دسته خطوط هوایی، هتل‌ها و خرده فروشان تقسیم می شوند. خطوط هوایی همکار امریکن اکسپرس دلتا ایر، ایر کانادا، خطوط هوایی بریتانیا، هواپیمایی اسکاندیناوی، خطوط هوایی سنگاپور، خطوط هوایی سریلانکا، ویرجین استرالیا و غیره؛ هتل‌ها شامل هتل‌های هیلتون، بست وسترن و هتل‌ها و استراحتگاه‌های استاروود در سراسر جهان و خرده‌فروشان شامل دیوید جونز، مرسدس بنز، هارودز و سایرین می‌باشند.

در سال ۲۰۰۵، امریکن اکسپرس کلییر را معرفی کرد که به عنوان اولین کارت اعتباری بدون هیچ هزینه‌ای تبلیغ می‌شد. دیگر کارت‌های معرفی شده این شرکت در سال ۲۰۰۵ شامل کارت‌های اعتباری «The Knot» و «The Nest»، در همکاری با وب‌سایت برنامه‌ریزی عروسی theknot.com بود.

در سال ۲۰۰۶ بخش انگلیس امریکن اکسپرس یک کارت قرمز صادر کرد که به ازای هر خرید، از طریق صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل، مالاریا، به زنان آفریقایی و کودکان مبتلا به اچ آی وی/ایدز، مالاریا و سایر بیماری‌ها کمک می‌کند.

در سال ۲۰۰۹ این شرکت کارت پرداخت ZYNC با رنگ سفید را معرفی کرد. این کارت برای افراد ۲۰ تا ۴۰ ساله ایجاد شده است. اما در حال حاضر این شرکت دیگر برای این کارت درخواست نمی‌پذیرد.

جایگاه امریکن اکسپرس کارت در بازار کارت های اعتباری[ویرایش | ویرایش مبدأ]

امریکن اکسپرس چهارمین شبکه بزرگ کارت در جهان است که بر مبنای حجم خرید، پس از چاینا یونیون پی، ویزا و مسترکارت است. همچنین رتبه چهارمین شبکه بزرگ کارت در جهان براساس تعداد کارت‌های موجود در بازار را دارد.

برای اولین بار در چند دهه اخیر یک تغییر در بین چهار شرکت‌کننده صنعت پردازش کارت ایالات متحده بوجود آمده است. ویزا همچنان بدون تردید رهبر بازار با سهم بازار تقریباً ٪۵۳ درسه ماهه اول ۲۰۱۸ بوده است و مستر کارت و امریکن اکسپرس هر دو سهم بازار تقریباً یکسانی را معادل ٪۲۲ به دست آورده‌اند. در حالی که سهم بازار مسترکارت در مقایسه با سال ۲۰۱۷ کاهش یافته است، سهم بازار امریکن اکسپرس سال ۲۰۱۸ اندکی بهبود یافته است.

حجم خرید کارت‌های اعتباری امریکا، فصل اول ۲۰۱۸

حجم خرید بالا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ به دلیل تأثیر فصل خرید در تعطیلات، قبل از سقوط در سه ماهه اول سال است. این رقم به طور پیوسته در سه ماهه دوم و سوم افزایش می‌یابد. این روند به وضوح در جدول زیر دیده می‌شود، که شامل تغییرات در حجم خرید کارت اعتباری برای این شرکت‌ها طی فصل اول ۱۰۲۸ و چهار فصل ۲۰۱۷ است.

حجم خرید کارت‌های اعتباری امریکا، ۲۰۱۷ و فصل اول ۲۰۱۸

غلبه ویزا در صنعت نیز از جدول بالا مشهود است، زیرا شرکت همچنان به پردازش بیشتر کارت‌های پرداخت اعتباری نسبت به سه رقیب خود پرداخته است. مستر کارت و دیسکاور قادر به مطابقت با نرخ رشد ویزا (که به طور مرتب بیش از ۱۰٪ سالانه رشد داشته است) نیستند، اما نرخ رشد امریکن اکسپرس در این زمان به ویزا بسیار نزدیک بوده است و این رشد کمک کرده است که این شرکت فاصله‌اش را با مسترکارت کاهش دهد.

لازم به ذکر است که حجم خرید کارت امریکن اکسپرس از نقطه اوج خود که ۱۸۵ میلیارد دلار در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۶ بود، به شدت کاهش یافت و این به دلیل تأثیر پایان مشارکت با کمپانی Costco و JetBlue بوده است. اما تلاش‌های متمرکز شرکت برای بازگرداندن میدان‌های از دست رفته و جذب بیشتر بازرگانان در پلتفرم پرداخت خود، بوسیله تخفیف‌های بالا، ادامه دارد.

روند تحولات و آینده کارت امریکن اکسپرس

امریکن اکسپرس در سال مالی ۲۰۱۷، درآمد ۶/۶۳۴ میلیارد دلار آمریکا را با سود سالانه ۳۵/۵۸۳ میلیارد دلاری، یعنی ٪۵/۲ بیش از دوره مالی قبلی، گزارش کرد. سهام آن با بیش از ۸۳ دلار به ازای هر سهم معامله شد و در اکتبر سال ۲۰۱۸، میزان سرمایه آن در بازار بیش از ۸۶/۵ میلیارد دلار ارزش داشت. امریکن اکسپرس در لیست ۲۰۱۸ مؤسسه فورچون که ۵۰۰ شرکت از بزرگترین شرکت‌های ایالات متحده را بر حسب درآمد کل رتبه‌بندی کرده است، رتبه ۸۶ را به خود اختصاص داده است. تا ۳۱ دسمبر ۲۰۱۷، این شرکت ۱۱۲/۸ میلیون کارت در حال اعمال داشت، از جمله ۵۰ میلیون کارت در ایالات متحده، که هر کدام با هزینه متوسط ​​سالانه ۱۸/۵۱۹ دلار بود.

جستارهای وابسته

پانویس/ پاورقی

  1. Wells & Company
  2. Livingston، Fargo & Company
  3. Wells، Butterfield & Company

منابع

  • https://www.investopedia.com/terms/a/american-express-card.asp
  • https://en.wikipedia.org/wiki/American_Express
  • https://www.britannica.com/topic/American-Express-Company
  • https://www.investopedia.com/terms/a/american-express-card.asp
  • https://www.americanexpress.com/us/credit-cards/
  • An Overview of the Amex Gold Card UK, online: https://thriftypoints.com/american-express-preferred-rewards-gold-card/
  • https://www.creditdonkey.com/american-express-gold_blue-cash-everyday.html
  • MERICAN EXPRESS COMPANY ANNUAL REPORT, 2017" (PDF). American express. Retrieved March 13, 2018.
  • List of Credit Card Companies & Networks: Differences, Contact Info & More". Card Hub. Retrieved September 21, 2014.
  • https://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2018/05/29/amex-is-likely-to-become-the-second-largest-u-s-card-processing-company-this-year/#487d6f964fa0
  • https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/4962/000000496218000032/axp201710k.htm
  • UNITED STATES SECURITIES AND EXCHANGE COMMISSION, Washington, D.C. 20549, Form 10-K
  • https://blog.moneysmart.sg/credit-cards/visa-vs-mastercard-vs-american-express-best/
  • https://www.cardrates.com/advice/visa-vs-mastercard/
  • https://www.paiementor.com/the-three-corner-model-in-card-payments/
  • https://www.paiementor.com/the-four-corner-model-for-card-payments/

پیوند به بیرون

الگوهای ناوبری

رده