نوشتار تعریف:کنکاش مشتری (Customer Due Diligence (CDD)): تفاوت بین نسخهها
Wikibadmin (بحث | مشارکتها) |
Wikibadmin (بحث | مشارکتها) |
||
(یک نسخهٔ میانیِ همین کاربر نمایش داده نشده است) | |||
سطر ۱۴: | سطر ۱۴: | ||
<span lang="en" dir="rtl">'''Reference Address 3:''' <nowiki>https://www.int-comp.org/careers/your-career-in-aml/what-is-customer-due-diligence-cdd/</nowiki></span>{{عنوان|title=متون منتخب از منابع فارسی|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}'''تعریف فارسی اول:''' کمیته نظارت بانکی بال سوئیس ـ همگام با مراجع پیشرو در این زمینه، اقدام به تهیه اسناد و ارائه رهنمودهایی نموده است که رعایت آنها میتواند تا حدود زیادی؛ به حفظ سلامت، ایمنی و اعتماد عمومی به صحت عملکرد بانکها بیانجامد. سند شناسایی کافی مشتری از سوی بانکها (Customer Due Diligence for Banks) یکی از مهمترین اسناد منتشره از سوی کمیته بال در ایـن رابطـه است. رویکرد کمیته بال به مقوله شناسایی مشتری فقط از دیدگاه پولشـویی نیسـت بلکـه کمیته به این موضوع از منظر گستردهتر مقررات احتیاطی مینگرد. باید به رویههای موثر شناسایی مشتری به عنوان عامل مهمی در مدیریت کارآمد ریسکهای بانکی نگریسته شود. تـدابیر حفاظتی شناسایی مشتری چیزی بیش از افتتاح ساد ه حساب و حفظ سوابق بوده؛ مستلزم تدوین یک خط مشی پذیرش مشتری و یک برنامه چند مرحله ای برای تعیین هویت مشتریان از سوی بانـک هـا است. به گونهای که در مورد حسابهای پر ریسکتر، تشدید مقررات شناسایی مشتریان و درخصوص فعالیتهای مشکوک، اعمال نظارتی فعال بر روی حسابها را شامل شوند. | <span lang="en" dir="rtl">'''Reference Address 3:''' <nowiki>https://www.int-comp.org/careers/your-career-in-aml/what-is-customer-due-diligence-cdd/</nowiki></span>{{عنوان|title=متون منتخب از منابع فارسی|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}'''تعریف فارسی اول:''' کمیته نظارت بانکی بال سوئیس ـ همگام با مراجع پیشرو در این زمینه، اقدام به تهیه اسناد و ارائه رهنمودهایی نموده است که رعایت آنها میتواند تا حدود زیادی؛ به حفظ سلامت، ایمنی و اعتماد عمومی به صحت عملکرد بانکها بیانجامد. سند شناسایی کافی مشتری از سوی بانکها (Customer Due Diligence for Banks) یکی از مهمترین اسناد منتشره از سوی کمیته بال در ایـن رابطـه است. رویکرد کمیته بال به مقوله شناسایی مشتری فقط از دیدگاه پولشـویی نیسـت بلکـه کمیته به این موضوع از منظر گستردهتر مقررات احتیاطی مینگرد. باید به رویههای موثر شناسایی مشتری به عنوان عامل مهمی در مدیریت کارآمد ریسکهای بانکی نگریسته شود. تـدابیر حفاظتی شناسایی مشتری چیزی بیش از افتتاح ساد ه حساب و حفظ سوابق بوده؛ مستلزم تدوین یک خط مشی پذیرش مشتری و یک برنامه چند مرحله ای برای تعیین هویت مشتریان از سوی بانـک هـا است. به گونهای که در مورد حسابهای پر ریسکتر، تشدید مقررات شناسایی مشتریان و درخصوص فعالیتهای مشکوک، اعمال نظارتی فعال بر روی حسابها را شامل شوند. | ||
− | '''تعریف فارسی دوم:''' در گذشته در عرصه فعالیت بانکی اصل بر حفظ اسرار مشتری و عدم تجسس بود. این پارادایم دیگر از میان برخاسته است. در دو کشور سوئیس و لبنان که بهشت سرمایهگذاران بودند و خیال افراد راحت بود که کسی به اطلاعات سپردههایشان دسترسی ندارد، طی سالهای اخیر قوانین عوض شده و دسترسی به اطلاعات مشتریان امکانپذیر شده است. امروزه در نظام بانکی اصل بر شناخت مشتری یا KYC است و بانکها موظف هستند درباره مشتریان و منشأ ثروت آنها کنکاش کنند. فرآیند KYC از یک اقدام بسیار ساده که احراز هویت است، شروع میشود. مرحله بالاتر شامل اقدامات لازم برای مراقبت ساده یا کنکاش ساده مشتری Customer due diligence انجام میشود. در این مرحله تنها به مدارک موجود اکتفا نمیشود و صحت مدارک نیز بررسی میشود. مرحله فراتر از آن در KYC مرحله مراقبت یا «کنکاش ویژه» Due Enhanced Diligence (EDD) است که دامنه بسیار وسیعی از اقدامات مراقبتی را در بر میگیرد. در این مرحله اطلاعات صاحبان شرکتها، مشتریان، تراکنشها و... مورد بررسی قرار میگیرد. کنکاش ویژه میتواند حتی بازدید از شرکت یا کسب اطلاعات مربوط به مشتریان طرف حساب شرکت را شامل شود | + | '''تعریف فارسی دوم:''' در گذشته در عرصه فعالیت بانکی اصل بر حفظ اسرار مشتری و عدم تجسس بود. این پارادایم دیگر از میان برخاسته است. در دو کشور سوئیس و لبنان که بهشت سرمایهگذاران بودند و خیال افراد راحت بود که کسی به اطلاعات سپردههایشان دسترسی ندارد، طی سالهای اخیر قوانین عوض شده و دسترسی به اطلاعات مشتریان امکانپذیر شده است. امروزه در نظام بانکی اصل بر شناخت مشتری یا KYC است و بانکها موظف هستند درباره مشتریان و منشأ ثروت آنها کنکاش کنند. فرآیند KYC از یک اقدام بسیار ساده که احراز هویت است، شروع میشود. مرحله بالاتر شامل اقدامات لازم برای مراقبت ساده یا کنکاش ساده مشتری Customer due diligence انجام میشود. در این مرحله تنها به مدارک موجود اکتفا نمیشود و صحت مدارک نیز بررسی میشود. مرحله فراتر از آن در KYC مرحله مراقبت یا «کنکاش ویژه» Due Enhanced Diligence (EDD) است که دامنه بسیار وسیعی از اقدامات مراقبتی را در بر میگیرد. در این مرحله اطلاعات صاحبان شرکتها، مشتریان، تراکنشها و... مورد بررسی قرار میگیرد. کنکاش ویژه میتواند حتی بازدید از شرکت یا کسب اطلاعات مربوط به مشتریان طرف حساب شرکت را شامل شود. |
− | '''آدرس منبع فارسی دوم:''' سپهوند، مهرداد (۱۳۹۸)، پیوستن به FATF، انتخابی بین انزوا یا تعامل، روزنامه دنیای اقتصاد، شماره ۳۵۹۲۳۲۷.{{عنوان|title=الگوی نوشتار تعریف|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}} | + | {{عنوان|title=آدرس منابع فارسی|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}}'''تعریف فارسی اول:''' بانک مرکزی (۱۳۸۴)، شناسایی کافی مشتری از سوی بانکها، از انتشارات کمیته نظارت بر بانکداری بال مستقر در بانک تسویه بینالمللی (اکتبر ۲۰۰۱). گروه مطالعاتی: بانکی و اعتباری، ترجمه ارجمندنژاد. |
+ | |||
+ | '''آدرس منبع فارسی دوم:''' سپهوند، مهرداد (۱۳۹۸)، پیوستن به FATF، انتخابی بین انزوا یا تعامل، روزنامه دنیای اقتصاد، شماره ۳۵۹۲۳۲۷. | ||
+ | |||
+ | {{عنوان|title=الگوی نوشتار تعریف|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}} | ||
این متن یک نوشتار تعریف است. | این متن یک نوشتار تعریف است. | ||
{{عنوان|title=رده|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}} | {{عنوان|title=رده|image=WikiMabnaa-icom.png|style=right: -3px;padding-top:-10px;}} |
نسخهٔ کنونی تا ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۷:۴۴
کنکاش مشتری بیانگر رویههای موثر شناسایی مشتری به عنوان عامل مهمی در مدیریت کارآمد ریسکهای بانکی است .در این راستا شناخت مشتری و فعالیت های آن مورد توجه قرار گرفته و ریسک های بالقوه ناشی از آن برای بانک به ویژه در زمینه پولشویی و تامین مالی تروریسم شناسایی می شود.
English Definition 1: Customer due diligence for banks was prepared by the Working Group on Cross-border Banking, a joint working group of the Basel Committee and the Offshore Group of Banking Supervisors. An earlier version was issued for consultation in January 2001. The Working Group intends to undertake further work on developing essential elements of customer identification requirements.
English Definition 2: Customer Due Diligence or CDD, is the process where relevant information about the customer is collected and evaluated for any potential risk for the organization or money laundering/terrorist financing activities. CDD is essential for KYC, and although these processes differ around the globe, Customer Due Diligence usually supposes identifying your customer and knowing their activities.
English Definition 3: Customer Due Diligence (CDD) information comprises the facts about a customer that should enable an organisation to assess the extent to which the customer exposes it to a range of risks. These risks include money laundering and terrorist financing.
منبع اول: کنکاش مشتری برای بانک ها توسط گروه کاری بانکداری فرامرزی، گروه کاری مشترک کمیته بال و گروه برون مرزی ناظران بانکی ایجاد شد. نسخه اولیه آن در ژانویه سال 2001 برای مشورت منتشر شد. گروه کاری قصد دارد کارهای بیشتری را در راستای توسعه عناصر اصلی الزامات شناسایی مشتری انجام دهد.
منبع دوم: کنکاش مشتری یا CDD، فرآیندی است که در آن اطلاعاتی در مورد مشتری برای شناسایی هرگونه ریسک بالقوه برای سازمان یا فعالیت های پولشویی و یا تامین مالی تروریسم جمع آوری و ارزیابی می شوند. CDD یا کنکاش مشتری برای شناسایی مشتری ضروری بوده و اگرچه این فرآیندها در جهان متفاوت است، با این وجود کنکاش مشتری معمولا مبتنی بر شناسایی مشتریان و شناخت فعالیت های آن ها است.
منبع سوم: اطلاعات کنکاش مشتری مبتنی بر حقایقی درباره مشتری است که سازمان را قادر به ارزیابی دامنه ای از ریسک هایی می کند که مشتری برای بانک به ارمغان می آورد. این ریسک ها شامل پولشویی و تامین مالی تروریسم می باشند.
Reference Address 1: https://www.bis.org/press/p011004.htm
Reference Address 2: https://sumsub.com/blog/customer-due-diligence/
Reference Address 3: https://www.int-comp.org/careers/your-career-in-aml/what-is-customer-due-diligence-cdd/
تعریف فارسی اول: کمیته نظارت بانکی بال سوئیس ـ همگام با مراجع پیشرو در این زمینه، اقدام به تهیه اسناد و ارائه رهنمودهایی نموده است که رعایت آنها میتواند تا حدود زیادی؛ به حفظ سلامت، ایمنی و اعتماد عمومی به صحت عملکرد بانکها بیانجامد. سند شناسایی کافی مشتری از سوی بانکها (Customer Due Diligence for Banks) یکی از مهمترین اسناد منتشره از سوی کمیته بال در ایـن رابطـه است. رویکرد کمیته بال به مقوله شناسایی مشتری فقط از دیدگاه پولشـویی نیسـت بلکـه کمیته به این موضوع از منظر گستردهتر مقررات احتیاطی مینگرد. باید به رویههای موثر شناسایی مشتری به عنوان عامل مهمی در مدیریت کارآمد ریسکهای بانکی نگریسته شود. تـدابیر حفاظتی شناسایی مشتری چیزی بیش از افتتاح ساد ه حساب و حفظ سوابق بوده؛ مستلزم تدوین یک خط مشی پذیرش مشتری و یک برنامه چند مرحله ای برای تعیین هویت مشتریان از سوی بانـک هـا است. به گونهای که در مورد حسابهای پر ریسکتر، تشدید مقررات شناسایی مشتریان و درخصوص فعالیتهای مشکوک، اعمال نظارتی فعال بر روی حسابها را شامل شوند.
تعریف فارسی دوم: در گذشته در عرصه فعالیت بانکی اصل بر حفظ اسرار مشتری و عدم تجسس بود. این پارادایم دیگر از میان برخاسته است. در دو کشور سوئیس و لبنان که بهشت سرمایهگذاران بودند و خیال افراد راحت بود که کسی به اطلاعات سپردههایشان دسترسی ندارد، طی سالهای اخیر قوانین عوض شده و دسترسی به اطلاعات مشتریان امکانپذیر شده است. امروزه در نظام بانکی اصل بر شناخت مشتری یا KYC است و بانکها موظف هستند درباره مشتریان و منشأ ثروت آنها کنکاش کنند. فرآیند KYC از یک اقدام بسیار ساده که احراز هویت است، شروع میشود. مرحله بالاتر شامل اقدامات لازم برای مراقبت ساده یا کنکاش ساده مشتری Customer due diligence انجام میشود. در این مرحله تنها به مدارک موجود اکتفا نمیشود و صحت مدارک نیز بررسی میشود. مرحله فراتر از آن در KYC مرحله مراقبت یا «کنکاش ویژه» Due Enhanced Diligence (EDD) است که دامنه بسیار وسیعی از اقدامات مراقبتی را در بر میگیرد. در این مرحله اطلاعات صاحبان شرکتها، مشتریان، تراکنشها و... مورد بررسی قرار میگیرد. کنکاش ویژه میتواند حتی بازدید از شرکت یا کسب اطلاعات مربوط به مشتریان طرف حساب شرکت را شامل شود.
تعریف فارسی اول: بانک مرکزی (۱۳۸۴)، شناسایی کافی مشتری از سوی بانکها، از انتشارات کمیته نظارت بر بانکداری بال مستقر در بانک تسویه بینالمللی (اکتبر ۲۰۰۱). گروه مطالعاتی: بانکی و اعتباری، ترجمه ارجمندنژاد.
آدرس منبع فارسی دوم: سپهوند، مهرداد (۱۳۹۸)، پیوستن به FATF، انتخابی بین انزوا یا تعامل، روزنامه دنیای اقتصاد، شماره ۳۵۹۲۳۲۷.
این متن یک نوشتار تعریف است.