حکمرانی شرکتی (Corporate Governance)

نسخهٔ تاریخ ‏۱۴ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۱:۲۲ توسط M.arbabafzali (بحث | مشارکت‌ها) (آپلود اولیه نوشتار)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

تعریف

حکمرانی شرکتی به مفهوم مجموعه‌ای از قواعد، رویه‌ها و فرآیندهایی است که به وسیله آنها بنگاه مدیریت و کنترل می شود و اساسا معطوف به برقراری تعادل بین منافع ذی‌نفعان شرکت نظیر سهام داران، مدیران اجرایی ارشد، مشتریان، عرضه کنندگان، تامین‌مالی کنندگان، دولت و جامعه است. از آن جائیکه حکمرانی شرکتی چارچوبی برای دستیابی به اهداف شرکت نیز ارائه می کند، از این رو در عمل هر حوزه‌ای از مدیریت، اعم از برنامه های اقدام و کنترل های داخلی، تا سنجه‌های عملکرد و افشاء شرکتی را در بر می گیرد.

متون منتخب از منابع غیر‌فارسی

  1. A generic term which describes the ways in which rights and responsibilities are shared between the various corporate participants, especially the management and the shareholders.
  2. The framework of rules and practices by which a board of directors ensures accountability, fairness, and transparency in a company's relationship with its all stakeholders (financiers, customers, management, employees, government, and the community).
  3. Corporate governance is the system of rules, practices, and processes by which a firm is directed and controlled. Corporate governance essentially involves balancing the interests of a company's many stakeholders, such as shareholders, senior management executives, customers, suppliers, financiers, the government, and the community. Since corporate governance also provides the framework for attaining a company's objectives, it encompasses practically every sphere of management, from action plans and internal controls to performance measurement and corporate disclosure.

ترجمه متون منتخب از منابع غیر‌فارسی

  1. منبع اول: حکمرانی شرکتی یک اصطلاح عام و بیانگر روش هایی است که در توسط آنها حقوق و مسئولیت ها بین ذی‌نفعان مختلف شرکت و به ویژه مدیریت و سهام داران آن تقسیم می شود.
  2. منبع دوم: حکمرانی شرکتی به مفهوم چارچوب قواعد و رویه‌هایی است که به وسیله آن پاسخگویی، انصاف، و شفافیت اعضاء هیات مدیره در رابطه بین شرکت با ذی‌نفعان (تامین کنندگان مالی، مشتریان، مدیریت، کارکنان، دولت، و جامعه) تضمین می شود.
  3. منبع سوم: حکمرانی شرکتی به مفهوم مجموعه‌ای از قواعد، رویه‌ها و فرآیندهایی است که به وسیله آنها بنگاه مدیریت و کنترل می شود. حکمرانی شرکتی اساسا معطوف به برقراری تعادل بین منافع ذی‌نفعان شرکت نظیر سهام داران، مدیران اجرایی ارشد، مشتریان، عرضه کنندگان، تامین‌مالی کنندگان، دولت و جامعه است. از آن جائیکه حکمرانی شرکتی چارچوبی برای دستیابی به اهداف شرکت نیز ارائه می کند، از این رو در عمل هر حوزه‌ای از مدیریت، اعم از برنامه های اقدام و کنترل های داخلی، تا سنجه‌های عملکرد و افشاء شرکتی را در بر می گیرد.

آدرس منابع غیر‌فارسی

  1. http://www.investorwords.com/5483/corporate_governance.html#ixzz6Ldx56ZOo
  2. http://www.businessdictionary.com/definition/corporate-governance.html
  3. . https://www.investopedia.com/terms/c/corporategovernance.asp

متون منتخب از منابع فارسی

  1. حکمرانی شرکتی (Corporate Governance) به روش مدیریت سازمان‌ها بخصوص شرکت‌های سهامی و طبیعت پاسخگویی مدیران به مالکان (سهامداران شرکت) می‌گویند.
  2. هدف حکمرانی شرکتی ایجاد موازنه میان اهداف اقتصادی- اجتماعی و اهداف شخصی- گروهی است. چارچوب حکمرانی شرکتی نه تنها به تخصیص بهینه منابع می‌انجامد، بلکه لزوم پاسخگویی در قبال آن منابع را نیز ایجاب می‌کند. در این راستا یکی از عوامل اصلی بهبود کارآیی اقتصادی، نظام راهبری بنگاه (حکمرانی شرکتی) است که دربرگیرنده مجموعه‌ای از روابط میان مدیریت شرکت، هیات‌مدیره، سهامداران و سایر گروههای ذینفع است.

آدرس منابع فارسی

۱. لو، جاناتان (۱۳۹۴)، فرهنگ تشریحی مالی و بانكی آكسفورد. مترجم محمد حسن مهدوی، تهران: نشر ادبستان. ۲. نیکومرام. هاشم و محمدزاده، حیدر.(۱۳۸۹)، رابطه بین حاکمیت شرکتی و مدیریت سود. مجله فراسوی مدیریت. سال چهارم .شماره ۱۵.

الگوی نوشتار تعریف

این متن یک نوشتار تعریف است.

رده