برنامه‌ریزی استمرار کسب و کار (Business Continuity framework)

نسخهٔ تاریخ ‏۲۱ اکتبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۴:۴۵ توسط M.ebrahimi (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

تعریف

برنامه‌ریزی استمرار کسب و کار یکی از اجزای مدیریت جامع ریسک است که با ایجاد و پایه‌ریزی رویه‌های مهم و لازم، باعث اطمینان خاطر از ادامه حیات فعالیت‌های حساس و مهم در حوزه کسب و کار در صورت وقوع هر نوع رویداد بحرانی می‌شود و در واقع بخشی از مدیریت ریسک در ارتباط با وقایع نامطلوب بوده و باعث می‌شود در صورت وقوع چنین حوادثی، فرآیندهای اصلی کسب و کار به کار خود ادامه داده یا حداقل کمترین انحراف را از خود بروز دهند.

متون منتخب از منابع غیر‌فارسی

English Definition 1: The Business Continuity Framework compliments the Emergency Management Plan by delegating business continuity planning ownership and responsibilities to organizational units to determine their priorities and the mechanisms by which they will ensure that the resources identified are secured. This facilitates the involvement of individual staff in the actions required to ensure operating capacity continues.

English Definition 2: Establishment of procedures for the continuity of business critical process in the event of a critical incident.

English Definition 3: Business continuity ensures critical business functions and activities continue to run uninterrupted, or with minimal disruption when an event occurs. Business continuity represents a part of effective disaster risk management, as mitigation measures prior to an event to ensure that core business processes are resumed.

ترجمه متون منتخب از منابع غیر‌فارسی

  1. منبع اول: برنامه‌ریزی استمرار کسب و کار پوششی برای برنامه مدیریت در شرایط اضطرار است که مالکیت و مسئولیت‌‌های استمرار کسب و کار را برای واحدهای سازمانی جهت تعیین اولویت‌های آن‌ و مکانیزم‌های مربوطه را اعطاء می‌کند تا بوسیله آن اطمینان حاصل شود که ایمنی منابع شناسایی‌شده، درنظر گرفته شود. این موضوع مشارکت پرسنل در اقدامات موردنیاز برای حصول اطمینان از استمرار ظرفیت عملیاتی را امکان‌پذیر می‌سازد.
  2. منبع دوم: برنامه‌ریزی استمرار کسب و کار به معنای ایجاد استمرار و پیوستگی در فرآیندهای مهم کسب و کار در زمان وقوع رویدادهای حساس و بحرانی است.
  3. منبع سوم: برنامه‌ریزی استمرار کسب و کار به کارکردها و فعالیت‌های حساس و مهم در حوزه کسب و کار اطمینان می‌دهد تا بی وقفه به کار خود ادامه دهند و یا حداقل این که در هنگام وقوع رویدادهای ناخواسته کمترین انحراف را از خود بروز دهند. برنامه‌ریزی استمرار کسب و کار در واقع بخشی از مدیریت ریسک مؤثر در ارتبط با وقایع نامطلوب است که در آن اقدامات کاهنده ریسک پیش از وقوع رویداد مذکور اطمینان دهند که فرآیندهای اصلی کسب و کار در حال تداوم بوده و به کار خود ادامه می‌دهند.

آدرس منابع غیر‌فارسی

Reference Address 1:University of Canterbury (2017), "Business Continuity Framework", University of Canterbury: Contact Officer Risk Manager: Vice-Chancellor's Office.

Reference Address 2: https://www.comcare.gov.au/__data/assets/pdf_file/0016/137311/Business_Continuity_Framework_-_2012_Redacted1.pdf

Reference Address 3: University of Canterbury (2017), "Business Continuity Framework", University of Canterbury: Contact Officer Risk Manager: Vice-Chancellor's Office.

متون منتخب از منابع فارسی

  1. تعریف فارسی اول: تداوم و استمرار کسب و کار به توانایی استراتژیک و تاکتیکی سازمان برای برنامه‌ریزی و ارائه واکنش مناسب در مواجهه با حوادث و انقطاع کسب و کار به منظور تداوم عملیات سازمان در یک سطح قابل قبول از پیش تعیین‌شده اشاره دارد. تداوم کسب‌ و کار شامل مدیریت بازیابی و یا استمرار و تداوم فعالیت‌های کسب و کار در زمان وقوع یک انقطاع کسب و کار و مدیریت برنامه کلی توسط آموزش، تمرین و بازنگری برای حصول اطمینان از اینکه طرح یا طرح‌های تداوم کسب و کار در جریان و به‌روز هستند می‌باشد.
  2. تعریف فارسی دوم: طرح استمرار کسب و کار طرحی است برای ادامه فعالیت‌های کسب و کار در صورتیکه که محل کسب و کار تحت تاثیر شرایطی دچار مشکل شده باشد. اینچنین طرحی عموما شامل نحوه بازیابی فعالیت‌های کسب و کار و یا انتقال آن به محلی دیگر است. مثلا اگر مرکز داده و یا ساختمان شرکت در آتش‌سوزی تخریب شوند، فعالیت‌های کسب و کار به سایت جایگزین (پشتیبان) منتقل خواهد شد.

آدرس منابع فارسی

  1. منبع فارسی اول: شرکت آشنا ایمن (بی‌تا)، مدیریت تداوم کسب و کار (قسمت اول): راهنمای پیاده‌سازی، استاندارد BS 25999-1.
  2. منبع فارسی دوم: سایت شرکت مشاوره مدیریت رایزن سامانه گستر/ http://rayzansamaneh.com

الگوی نوشتار تعریف

این متن یک نوشتار تعریف است.

رده