تعهد پرداخت بانکی (Bank Payment Obligation)

نسخهٔ تاریخ ‏۲۱ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۲۳:۳۰ توسط Wikibadmin (بحث | مشارکت‌ها)

مفهوم:

والد:

بعد:

فرزند:


لید

تعهد پرداخت بانکی  به‌مفهوم تعهدی برگشت‌ناپذیر توسط بانک متعهد (بانک خریدار) برای پرداخت به بانک دریافت‌کننده (بانک فروشنده) در خصوص تطبیق الکترونیک موفق اسناد است. بانک متعهد یا بانک خریدار، تعهد پرداخت الزام‌آور، معتبر، برگشت ناپذیر اما مشروط و لازم الاجرا را به بانک دریافت‌کننده یا بانک فروشنده صادر می‌کند. بانک متعهد یا بانک خریدار، اصطلاح معادل برای صدور بانک طبق تعریف اعتبار اسنادی می‌باشد. بانک دریافت‌کننده یا بانک فروشنده، به معنای بانکی است که به عنوان ذینفع تعهد پرداخت بانکی به حساب می‌آید. بانک دریافت‌کننده همیشه یک بانک فروشنده است. تعهد پرداخت بانکی مانند اعتبار اسنادی، یک روش پرداخت برگشت‌ناپذیر به حساب می‌آید. تعهد پرداختی بانکی مزایایی برای صادرکنندگان و واردگنندگان به همراه دارد که بر این اساس مورد استقبال این دو دسته قرار می‌گیرد.

تعریف به حد

تعهد پرداخت بانکی در جایی بین حساب باز و اعتبار اسنادی قرار می‌گیرد. تعهد پرداخت بانکی به خریداران امکان می‌دهد تا به فروشندگان کلیدی اطمینان مطلق دهد که طبق شرایط پرداخت قرارداد فروش، پرداخت به موقع صورت می‌گیرد. در این مفهوم، تعهد پرداخت بانکی به عنوان ابزاری در تجارت بین الملل، به‌ تعهدی برگشت‌ناپذیر توسط بانک متعهد (بانک خریدار) برای پرداخت به بانک دریافت‌کننده (بانک فروشنده) در خصوص تطبیق الکترونیک موفق اسناد اطلاق می‌شود.

وجوه افتراق یا شقوق مختلف

از جمله مهمترین نقاط افتراق تعهد پرداخت بانکی آن است که این ابزار، تعهدی برگشت‌ناپذیر است که اطمینان خاطر را برای طرفین مبادله فراهم می‌سازد.

فهرست مطالب

مقدمه

تعهد پرداخت بانکی (BPO) (نمودار 1 را مشاهده نمایید) ابزاری جدیدا معرفی شده در تجارت بین‌الملل است و تعهدی برگشت‌ناپذیر توسط بانک متعهد (بانک خریدار) برای پرداخت به بانک دریافت‌کننده (بانک فروشنده) در خصوص تطبیق الکترونیک موفق اسناد است.

اتاق بازرگانی بین‌المللی، قواعد متحدالشکل برای تعهد پرداخت بانکی URBPO) 750) منتشر کرده که در اول جولای سال 2013 رونمایی شده است. قواعد متحدالشکل برای تعهد پرداخت بانکی 750، تعریف خود را این گونه ارائه می‌کند:

تعهد پرداخت بانکی یا BPO یک تعهد برگشت ناپذیر و مستقل بانک متعهد یا بانک خریدار است تا تعهد پرداخت معوق شده را پرداخت یا تقبل نماید و مبلغ معینی را در سررسید به بانک دریافت‌کننده به دنبال ارسال تمامی مجموعه داده‌های مورد نیاز توسط یک خط مبنا منتهی به تطبیق اسناد یا قبولی عدم تطبیق داده‌ها در ذیل بند 10 قسمت C پرداخت نماید. (ماده 3 قواعد متحدالشکل برای تعهد پرداخت بانکی 750). خط مبنا تنها می‌تواند بین بانک‌ها ایجاد شود و هر دو آن بانک‌ها باید به پلتفرم پیام‌رسان مشابه (برنامه کاربردی تطبیق انتقالات (TMA))  متصل باشند.

نمودار 1-جریان پایه انتقال تعهد پرداخت بانکی

Bank Payment Obligation.jpg

فروض پایه و تعاریف

هر انتقال تعهد پرداخت بانکی بر مبنای دو فرض استوار است:

  • استفاده از حداقل اطلاعات زمینه‌ای: خریدار، فروشنده و بانک‌های ذیربط بر شرایط پرداخت و حداقل اطلاعات تجاری مورد نیاز برای ارزیابی ریسک اعتباری توافق می‌کنند.
  • ارسال اسناد نظیر بارنامه، گواهی مبدا و گواهی بازرسی (یا گواهی کیفیت) از فروشنده به طور مستقیم به خریدار

از آنجائیکه اطلاعات مورد نیاز توسط بانک‌ها محدود بوده و مبادله اسناد شتاب می‌گیرد، انتظار می‌رود اختلاف‌ها پایین بوده و فرآیند تسویه شروع شود.

برخی تعاریف پایه تعهد پرداخت بانکی:

خط مبنا: به این معناست که اسناد با توجه به انتقال معاملات بنیادی به مرکز تطبیق انتقالات، از طریق بانک خریدار یا بانک فروشنده ارسال می‌شود.

تطبیق اسناد به معنای مقایسه همه اسناد مورد نیاز با یک خط مبناست که منجر به عدم تطبیق صفر می‌شود به همان ترتیبی که در گزارش تطبیق مجموعه اسناد مشخص شده است.

بانک متعهد یا بانک خریدار، به مفهوم بانکی است که تعهد پرداخت بانکی را صادر می‌کند. بانک متعهد یا بانک خریدار، تعهد پرداخت الزام‌آور، معتبر، برگشت ناپذیر اما مشروط و لازم الاجرا را به بانک دریافت‌کننده یا بانک فروشنده صادر می‌کند. بانک متعهد یا بانک خریدار، اصطلاح معادل برای صدور بانک طبق تعریف اعتبار اسنادی می‌باشد.

بانک دریافت‌کننده یا بانک فروشنده، به معنای بانکی است که به عنوان ذینفع تعهد پرداخت بانکی به حساب می‌آید. بانک دریافت‌کننده همیشه یک بانک فروشنده است.

مرکز تطبیق انتقالات TMA به معنای تطبیق متمرکز و کاربرد گردش کار است که خدمات پردازش پیام‌های سامانه مدیریت خدمات تجاری (TSMT) دریافتی از بانک‌های درگیر در تعهد پرداخت بانکی، مقایسه خودکار اسناد موجود در این پیام‌ها و ارسال بعدی همه پیام‌های سامانه مدیریت خدمات تجاری به هر یک از بانک‌های درگیر را پوشش می‌دهد.

مرکز تطبیق انتقالات TMA مربوط به مقایسه به هنگام و صحیح اسناد بر اساس توافقات خرید شرکتی و اسنادی نظیر فاکتور بازرگانی، حمل و بیمه می‌شود.

قواعد متحدالشکل برای تعهد پرداخت بانکی به این معناست که قواعد متحدالشکل برای تعهدات پرداخت بانکی به شماره انتشار 750 اتاق بازرگانی بین‌المللی است. این مفهوم همچنین به قواعد متحدالشکل برای تعهد پرداخت بانکی اتاق بازرگانی بین‌المللی یا الزامات پرداخت بانکی اتاق بازرگانی بین‌المللی مربوط می‌شود.

عملیات تعهد پرداخت بانکی

تعهد پرداخت بانکی و اعتبار اسنادی دارای ویژگی‌های مشترکی هستند. اول آن که، بانک‌ها نقش مهمی در هر دو روش پرداخت ایفاء می‌کند. دوم آنکه، بانک‌ها پرداخت برگشت‌ناپذیر ارائه می‌کنند. تعهد پرداخت بانکی در جایی بین حساب باز و اعتبار اسنادی قرار می‌گیرد. تعهد پرداخت بانکی به خریداران امکان می‌دهد تا به فروشندگان کلیدی اطمینان مطلق دهد که طبق شرایط پرداخت قرارداد فروش، پرداخت به موقع صورت می‌گیرد.

نمودار 2- جریان انتقال تعهد پرداخت بانکی

Bank Payment Obligation-2.jpg

1- خریدار و فروشنده وارد قرارداد فروش (خریدار سفارش خرید می‌گذارد) می‌شوند و بر روی تعهد پرداخت بانکی به عنوان شرایط پرداخت در قرارداد فروش توافق می‌کنند.

2- خریدار درخواست ایجاد تعهد پرداخت بانکی می‌کند و حداقل اسناد از قرارداد فروش را به بانک متعهد یا بانک خریدار ارائه می‌کند.

3- بانک دریافت‌کننده یا بانک فروشنده، وضع تعهد پرداخت بانکی را به فروشنده اطلاع می‌دهد و فروشنده، اسناد مذکور را از قرارداد فروش تایید می‌کند.

۴- فروشنده کالا را مطابق با قرارداد فروش حمل می‌کند.

۵- فروشنده، اطلاعات حمل و فاکتور را به بانک گیرنده ارائه داده و بانک نیز آن‌ها را به مرکز تطبیق انتقالات جهت انطباق و راستی آزمایی اسناد ارسال می‌کند.

۶- خریدار، گزارش تطبیق را از بانک متعهد یا بانک خریدار دریافت می‌کند.

7- بانک دریافت‌کننده یا بانک فروشنده، به فروشنده در خصوص انطباق موفقیت‌آمیز مجموعه اسناد و تاریخ سررسید پرداخت اطلاع می‌دهد.

۸- فروشنده اسناد حمل و فاکتورها را مستقیما به خریدار ارسال کرده و خریدار، کالا را با استفاده از این اسناد دریافت و ترخیص می‌کند.

9- در تاریخ سررسید پرداخت، بانک متعهد یا بانک خریدار، وجه را در حساب خریدار بدهکار کرده و آن را به بانک دریافت‌کننده یا بانک فروشنده منتقل می‌کند.

مزایای تعهد پرداخت بانکی

۴-۱. مزایا برای صادرکنندگان

مزایای تعهد پرداخت بانکی برای صادرکنندگان به شرح ذیل می‌باشند:

  • تعهد پرداخت بانکی، روش پرداخت ایمن برای صادرکنندگان محسوب می‌شود.
  • صادرکنندگان باید پول خود را هرچه سریعتر از بانک‌های تحت انتقالات تعهد پرداخت بانکی به گونه ای دریافت کنند که به طور آنی توسط سیستم‌های خودکار بررسی شود.
  • تعهد پرداخت بانکی بیش از اعتبار اسنادی می‌تواند ایمن باشد و در آن اسناد توسط افراد بررسی نمی‌شود و اختلافات ظاهری را حذف می‌کند.
  • تعهد پرداخت بانکی ارزان‌تر از اعتبار اسنادی است.
  • صادرکنندگان تحت انتقالات با تعهد پرداخت بانکی، کنترل بیشتری بر کالاها دارند و این تا وقتی است که وجه پرداختی توسط بانک به آن‌ها صورت گیرد، این در حالیست که اسناد حمل توسط صادرکنندگان در طی فرآیند تعهد پرداخت بانکی نگهداری شوند. صادرکنندگان اسناد کاغذی به بانک‌ها ارسال نمی‌کنند. هنگامی که صادرکنندگان پول خود را از بانک دریافت می‌کنند، آن‌ها این اسناد را به طور جداگانه به واردکنندگان ارسال می‌کنند.
  • صادرکنندگان می‌توانند امکان تامین مالی پیش از حمل و پس از حمل در انتقالات مبتنی بر تعهد پرداخت بانکی را پیدا کنند.
  • هنگامی که تعهد پرداخت بانکی گشایش می‌شود، تقریبا برای واردکننده غیرممکن است که سفارش را بدون رضایت صادرکننده لغو نماید.
  • ریسک عدم پرداخت از واردکننده به بانک واردکننده جابجا می‌شود که در انتقالات تعهد پرداخت بانکی، آن را بانک متعهد یا بانک خریدار می‌نامند.

۴-۲. مزایا برای واردکنندگان

  • تعهد پرداخت بانکی در مقایسه با پیش پرداخت برای واردکننده ایمن‌تر بوده زیرا تعهد پرداخت بانکی، روش پرداخت مشروط به حساب می‌آید. تحت انتقالات تعهد پرداخت بانکی، بانک‌ها مبلغ پرداخت را به صادرکنندگان تنها پس از حمل کالا و نه قبل از آن ارسال می‌کنند.
  • صدور یک تعهد پرداخت بانکی ممکن است ثابت کند که واردکننده از نظر مالی یک شرکت ایمن و قوی می‌باشد.
  • تعهد پرداخت بانکی مانند اعتبار اسنادی، یک روش پرداخت برگشت‌ناپذیر به حساب می‌آید و در نتیجه، واردکنندگان می‌توانند صادرکنندگان را متقاعد کنند تا حمل با تعهد پرداخت بانکی را بسیار آسان تر از حالت حساب باز یا اعتبارات اسنادی انجام دهند.
  • تعهد پرداخت بانکی، تامین مالی حمل برای واردکنندگان را تجهیز می‌کند.
  • واردکنندگان می‌توانند وجه کالا را بعد از دریافت حمل دریافت کنند در صورتی که صادرکنندگان و واردکنندگان بر روی سررسید پرداخت مثلا "60 روز بعد از تطبیق"، یا "90 روز پس از تطبیق" اسناد و غیره توافق نمایند.

جستارهای وابسته

  • اعتبار اسنادی
  • تجارت
  • صادرات
  • واردات

پانویس/ پاورقی

منابع

  • - Hennah, D. J. (2013), The ICC Guide to the Uniform Rules for Bank Payment Obligations, ICC Publication No. 751E, Paris, France, p. 24
  • - Kim, S. M. (2020). Payment Methods and Finance for International Trade, Springer, ISBN: 9789811570384, 9789811570391.

پیوند به بیرون

الگوهای ناوبری

رده